> Świetlica
Praca na świetlicy szkolnej
W roku
szkolnym 2007/2008 na świetlicę szkolną uczęszczają dzieci z klas
I-VI. Rozkład zajęć świetlicowych dopasowany został do potrzeb uczniów
(godz. ranne i godz. popołudniowe). Opieką objęte są dzieci z odległych
stron wsi, dowożone do szkoły autobusem szkolnym. W zajęciach
świetlicowych chętnie uczestniczą również inni uczniowie.
W ramach tych zajęć szczególną opieką objęte są dzieci z
trudnościami dydaktycznymi, z którymi pracuję indywidualnie oraz
organizuję pomoc koleżeńską. Pomoc ta dotyczy nie tylko zadań domowych ale
również utrwalania wiadomości omawianych na lekcjach. Z młodszymi dziećmi często ćwiczę technikę pisania i czytania. Organizuję mini konkursy
dotyczące różnych dziedzin wiedzy, podczas których uczniowie ćwiczą sobie
pamięć oraz rozwijają swoje zainteresowania. W takich konkursach dzieci
bardzo chętnie biorą udział i dopytują się o kolejny, same wymyślając
tematykę.
Z funduszy szkoły zakupiłam materiały papiernicze: papier
rysunkowy, bloki techniczne, kredki, farby, papier kolorowy, plastelinę,
bibułę. Materiały te służą nam do wykonywania prac plastycznych i
technicznych, które wykorzystuję do dekoracji szkoły min. z okazji świąt.
Zajęcia te cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Uczniowie
chętnie uczą się nowych technik, wnosząc również swoje własne
pomysły.
Często wykorzystujemy posiadane gry planszowe. Wśród nich są
takie, podczas których można doskonalić ortografię oraz utrwalać inne
niezbędne wiadomości z wybranych przedmiotów.
Korzystamy też ze sprzętu audiowizualnego - wykorzystujemy
filmy edukacyjne, które są w posiadaniu świetlicy. Na świetlicy mamy także komputery i posiadamy dostęp do internetu.
Chętni uczniowie często korzystają ze stolików
tenisowych, ćwicząc swoje umiejętności sportowe. Dbam również o sprawność fizyczną dzieci organizując zajęcia tak, by w pogodne dni przeważały gry i zabawy sportowe prowadzone na boisku szkolny.
W czasie godzin na świetlicy odbywają się też zajęcia
dotyczące Unii Europejskiej. Poznajemy państwa należące do UE -
wykorzystujemy albumy, które zostały wykonane we wcześniejszych latach
przez uczniów naszej szkoły. Większość informacji zdobywamy korzystając z szeroko dostępnego w szkole internetu. tematowi Unii poświęcona jest też jedna z gazetek na świetlicy.
Gazetki ścienne są aktualizowane własnymi pracami wykonanymi
przez dzieci uczęszczające na świetlicę.
Jednym z celów zajęć świetlicowych jest kultywowanie naszych
tradycji np. poprzez wykonywanie świątecznych stroików, ozdób choinkowych
czy pisanek. Pożytecznym zajęciem jest również wdrażanie uczniów do
pewnych czynności domowych min. pieczenia ciast, ciasteczek, nakrywanie do
stołu, robienie herbaty, przesadzanie kwiatów.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tego typu pracach,
przynosząc nawet swoje produkty do pieczenia, uczą się gospodarności,
poszanowania cudzej pracy, szacunku do siebie. Podczas zajęć staram się
stwarzać atmosferę rodzinną, co sprzyja dobrej relacji między wszystkimi
uczestnikami zajęć świetlicowych.
Uczniowie w trakcie każdych zajęć na świetlicy uczą się
współdziałania w zróżnicowanej wiekowo grupie, okazując sobie wzajemną
pomoc. Dzieciom zależy na wystroju sali, chętnie pomagają w pracach z tym
związanych. Wygląd sali, jej estetyka, funkcjonalność, w dużej mierze
wpływają na samopoczucie ucznia w danym miejscu.
Niezwykłym zainteresowaniem, zwłaszcza młodszych dzieci, cieszy się prowadzony już od 2005 r. kurs tańca. Zajęcia te prowadzone są przez wykwalifikowaną instruktorkę z Młodzieżowego Domu Kultury w Gorlicach, w ramach pracy świetlicy szkolnej.
Jest to jedno z głównych zadań dodatkowego programu
profilaktyki antyalkoholowej z elementami
psychoedukacji opracowanego przez nauczycieli naszej szkoły.
Obecnie funkcjonują 2 grupy, w których
uczniowie uczą się tańca towarzyskiego jak i nowoczesnego. Zajęcia odbywają się po jednej godzinie zegarowej, na sali
gimnastycznej, gdzie swobodnie można wykonywać wszystkie elementy tańców
nawet przy większej ilości dzieci.
Wszystkie te działania staram się tak organizować, aby
szkoła była dla dziecka jego drugim domem!
Jesteśmy zadowoleni, że przynajmniej w pewnym stopniu możemy
spełnić oczekiwania rodziców dzieci uczęszczających do naszej
szkoły.
Opracowanie: Magdalena Zielińska.
powrót
|